Gjorde misstaget att googla ett företag där jag gick min första hundkurs (gick bara de två första gångerna eftersom de tyckte att jag, på ren svenska, skulle misshandla min hund för att få henne att lyda). Jag ser då att de har vidareutvecklat, och oj så bra det ska se ut! Går in på FB-sidan och ser i foton, ett julkort. Hunden på bilden är iklädd en stor fet strypkätting runt halsen. Och på hemsidan står det nåt i stil med ett ifrågasättande kring negativ inlärning. Skriva smörja på sin hemsida kan vem som helst göra. Många gör just det - skriver att all inlärning sker positivt osv. men det betyder inte ett smack. Många skiljer också på inlärning och uppfostran. VA? Inlärning är det enda som sker runt hunden, hela livet. Oavsett om ägaren har ambitioner att tävla med hunden eller bara gå en vanlig promenad utan att den ska dra i kopplet.
 
Jag mår illa. Det är inte ofta jag tänker tillbaka på de två första kurstillfällena som fick mig att tappa förtroendet för hundträning och "yrkesverksamma proffs". Då visste jag inte, att jag senare själv skulle utbilda mig till instruktör och hundpsykolog, och faktiskt få en hel drös av den värdelösa instruktörens tidigare kursdeltagare. Även hundägare med problem, som har gått till henne och fått "hjälp" så att problemet förvärrats allvarligt tack vare fysiska korrigeringar och oförstående träningsmetoder. Det är helt sjukt att de har kunder till sin verksamhet. Det sprider sig, och de har långt ifrån gott rykte hos hundägare.