Så här kan det se ut när flickorna får sin frukost. En skål med lite torrfoder, en grön boll fylld med resten av morgonens mängd. Ibland äter de färskfoder också, då gör jag samma sak fast fyller oftast gamla märgben med färskfoder och fryser in. 
 
(Ska tillägga att hundarna är på gott avstånd till varandra när de får frisignal, detta är bara fotoläge)
 
Bollen kommer från märket Starmark och heter Everlasting Treat Ball. 
Eden har haft sin äldsta sen 6 år tillbaka, de är fantastiskt hållbara om man använder de på rätt sätt! Tillverkad i silikon och diskas enkelt i diskmaskinen. Finns i 3 olika storlekar, den längst till vänster är 10cm, de två andra 7cm.
 
Hundarna får små uppgifter i vardagen utöver deras vanliga träning & aktiviteter. Det är också ett enkelt sätt för hunden som hetsäter att dra ner på tempot och samtidigt få jobba med problemlösning. Allt som är lämpligt för hunden att äta, och som hunden vill äta, kan läggas i bollen. Kör ofta mjukost/godisbitar, leverpastej/torrfoder, köttbullar, nötfärs eller frukt & grönsaksbitar. 
 
 
Tog hem ett gäng häromdagen eftersom problemet är att man aldrig hittar de när man behöver! Jag menar, det bästa är ju att ha ett gäng på jobbet, ett gäng hemma och ett gäng i bilen. Alltid på vift!
 
 

1 kommentarer

Jobus

05 Feb 2014 10:50

Jag har aldrig förstått hur sådana saker fungerar :3 (som Kong och så…). Om man trycker i färskfoder, hur får hundarna ut det då? XD Eller det kanske bara är för att jag har småhundar, med inte så långa tungor jämförelsevis, som jag inte ser hur det skulle fungera haha XD Jag har generellt svårt för plast och gummi också :/ hur kan man garantera att det inte ger ifrån små mängder gifter hela tiden?
MVH!!

Svar: Hej! Först och främst ska du se till att du skaffar en aktiveringsleksak i rätt storlek för din hund. Min papillon har oftast inte samma som staffarna, hon har t.ex. kong Small, medans staffarna har kong Large. Eftersom small är mkt mindre så passar den lilla papillon med liten tunga, och när jag fyller den med färskfoder blir det också lagom mängd. Hur de får ut det? Det är helt och hållet upp till dem! ;) När det är så enkla leksaker och de kan jobba med sin mun (vilket också är lugnande) så är det inga problem. Svårare leksaker får man "utbilda" dem i, alltså lära dem steg för steg och lära dem lösa problem och skaffa uthållighet. Gifter, ja det finns väl i allt, vad kan vi göra åt det? Luften är nog inte speciellt ren den heller... Lycka till!
Erica

Kommentera

Publiceras ej