Jag hamnar ibland i situationer där jag möter människor som inte respekterar vad jag säger. Oftast handlar det om att någon kund hör eller ser min hund innanför grinden på kontoret. Det kan vara att hon ligger och snarkar, grejar med en aktiveringsleksak eller kikar upp nyfiket bakom grinden. När människor ser min hund, verkar det vara en rättighet för dem att gå fram och klappa, hälsa, prata med bebisröst eller vad de nu känner för att göra. Problem nummer 1 som jag ser det, är att de inte ens frågar om lov. Problem nummer 2 är att vissa frågar om lov, men inte respekterar mitt nej. Ibland hinner jag inte fysiskt ställa mig i vägen för att hindra att folk går fram, om jag t.ex. tar betalt eller ska ge växel till kunden som betalat.

 

Varför får man inte hälsa på min hund hur som helst, då?

Jag vill ha en väluppfostrad hund som ignorerar kunder (och deras hundar) när de är inne i butiken, för en så lugn arbetsmiljö som möjligt. Det blir väldigt jobbigt för både mig och min hund om det finns en ständig förväntan att hälsa på alla människor som kommer in, eller står och betalar i kassan. Därför tar jag ansvar, och väljer att balansera min hunds förväntan på ett rättvist sätt. Jag sätter henne inte i situationer som jag inte tror att hon klarar av, eller är mogen för. Det hade kanske funnits andra anledningar också. Min hund kanske hade varit rädd för okända människor. Den kanske hade vaktat sitt kontor. Den kanske lätt går upp i stress. Den kanske vill och behöver vara ifred.

Att lyssna och respektera är naturligtvis viktigt även i andra situationer med hund. Det är viktigt att inte släppa fram sin hund till andra människor eller hundar utan att först fråga. Det kan bli en ren katastrof för en hundrädd människa, då spelar det ingen roll hur snäll eller söt hunden är. Det kan bli katastrof för den människorädda hunden också, vilket är väldigt vanligt! Det betyder även att ingen någonsin bör gå fram till en uppbunden, okänd hund. Och motsatt, att ansvarsfulla hundägare inte bör binda upp sin hund utan tillsyn, för att undvika situationer som hunden kanske inte klarar av eller är mogen för.

 

Jag har många gånger fått onda ögat när jag vänligt men bestämt tackat nej till människor, hundar eller barn som vill komma fram. Går de fram utan att fråga eller inte respekterar mitt nej, så ställer jag mig och fysiskt blockerar vägen i den mån jag har möjlighet. 

Det kan finnas tusen anledningar till varför du inte ska låta din hund hälsa på mötande hund under promenad. Eftersom du inte känner den okända hunden eller hundägaren, är det omöjligt för dig att veta om hunden är sjuk eller skadad, lättskrämd, smittsam, arg, osocial eller under träning. Personligen anser jag att hundar inte behöver ”ytliga kontakter” som de träffar en gång på promenad och sen aldrig mer. Jag anser att det ger mer att träna på att inte hälsa på andra, att belöna hundens kontakt mot dig själv så att hunden väljer dig istället. Det minimerar risken för missförstånd samtidigt som det skapar en god vana med ett slakt koppel. Och du, ge gärna extra utrymme till mötande ekipage genom att gå i en båge vid hundmöte så ingen riskerar att bli trängd.

 

 

 

Kommentera

Publiceras ej