"Hur kan och bör vi påverka det genetiska arvet?"
 
Helgen bjöd på en mycket intressant avelskonferens som VAKK anordnade. Etolog Lars Fält pratade om hundens ursprung, rasbildning och kriterier för urval.  Hans Rosenberg pratade om hur rasstandard möter verkligheten i de arbetande raserna, då och nu. En av Sveriges bästa allround-domare Göran Bodegård pratade om SRD, varför blev det så och hur vi bör jobba vidare. Hundcoachen Fredrik Steen pratade om "Hundar med problem eller problem med hundar".
 

Det var intressant att lyssna och fundera kring olika aspekter och ur olika perspektiv. SRD och avel på extrema individer är alltid intressant och högaktuellt. Sorgligt att se exempel som Göran visade, men intressant att se från hans perspektiv. Tankarna började snurra på rejält kring lunch. Träffade en härlig människa som fött upp spinone sen 1985 - fortfarande ödmjuk....Det ni!
 

Fredrik betonade flera gånger att han är så noga med att skilja mellan inlärning och uppfostran. Han drog paralleller för att förlöjliga det hela - och menade för sin egen del t.ex. att inlärning handlar om att lära hunden gå på lina. Med uppfostran däremot, kan man inte lära hunden gå på lina. Ändå fick han inte fram vad han egentligen menade med uppfostran, inget konkret alls. Väldigt luddigt alltsammans, vilket jag också pratade med honom om efteråt. Jag fick inget svar på vad skillnaden egentligen är mellan inlärning och uppfostran, trots att jag frågade honom rakt ut. Om du läser detta Fredde, kan du väl maila mig när du vill berätta det? ;-D
 
Han drog även paralleller till barnuppfostran och jämförde med extrema exempel. T.ex. att han inte springer och hämtar ett glasspaket till sin unge när ungen sparkar på grannens bil (jag uppfattade det som muta, i hans exempel). Han säger istället till ungen ordentligt på skarpen att "ge fan i att sparka på bilar". Då hördes givetvis ett medhållande från publiken, vars medelålder nog hamnade på cirkus 60 år (min personliga gissning!) möjligtvis även med tillhörande stenåldersinspirerade träningsmetoder.
 
Själv tänker jag att inlärningsprinciper inte förändras bara för att vi har olika syften med det hela, klassisk inlärning är klassisk inlärning ändå, operant är operant osv. Inlärningslagarna ändras inte av etik, men man kan välja inlärningsprincip efter vad du har för etiska riktlinjer i din träning. Inlärning pågår ständigt hos oss själva och våra hundar, det kan vi inte påverka.
 
Sammanfattningsvis - en underhållande och mycket intressant avelskonferens som väckte mycket tankar!
 
 

Kommentera

Publiceras ej