Igår var första dagen på Diplomathundsutbildningen. Jag har absolut inte som mål att Magda ska bli diplomathund, men jag vill att hon ska få så många fina, språkutvecklande möten som möjligt för att utvecklas. Hon har ju en matte som bekant är lite snål när det gäller chansningar, och tyvärr har hon inte fått så många nos-mot-nos möten med okända hundar. 
 
Lilja är Cillas Diplomathund. En 7-årig flatcoat retriever, fantastisk i språk och väldigt trygg. Fascinerande att se hur hon själv jobbar med hundar. Jag ville ju att Magda redan som valp skulle få träffa Lilja, men det blev tyvärr inte så. Bättre sent än aldrig iallafall.
 
Magda "pratar" med Svea... 
 
Mötet gick fint. Vi släppte hundarna på avgränsat område inomhus. Magda var försiktig, med krum kropp och snbbviftande svans, gick undan och satsade helt och hållet på att ta tillfället i akt och hångla med Cilla! Där menade Cilla att Magda tog till "fiddle around" som strategi, men jag håller nog inte med om det. Magda hade gjort så som hälsning utan hund närvarande, det är så hon gör. Galet glad staffe i människor, helt enkelt!
 
Sen satte vi oss ner på golvet och Cilla bad Lilja lägga sig ner på sidan. Magda tog några glada varv runt Cilla och Lilja, och fick en tillsägelse (som också var den enda) av Lilja, förmodligen att sänka farten och ev. inte gå så nära. Hon reagerade bra på den, lyssnade. Nästa varv nosade de och slickade på varandras nosar. Magda sniffade av Lilja i baken, bugandes en kort stund. Sen tog jag henne i min famn och matade Magda lite för att få ner aktiviteten. Det fungerade jättebra, hon är ju intränad på lugna famnen. När jag släppte henne sen tog hon egen paus (gick och luktade själv längs kanterna i lokalen). 
 
Orden om henne efteråt, detta har hon:
Formbar, tycker om andra hundar, tydlig - gick undan, pausade själv när hon behövde, Av & på knapp, stort förtroende till matte, bra tempo. 
Att jobba med: Osäkerhet. Skapa trevliga möteserfarenheter med lugna trygga hundar. 
 
 
Det enda jag verkligen kände innan, att vi har, är en bra och stark relation tillsammans. Vilket jag är väldigt nöjd & glad över, för då kan man komma långt! Hon var superduktig min lilla tjej. <3
 

Kommentera

Publiceras ej